onsdag 30 mars 2011

Lagen säger ...

att semester innebär att den anställde är helt ledig och inte har något arbetsrelaterat ansvar. Man behöver inte vara anträffbar eller tillgänglig på något sätt. Skall man vara tillgänglig är det beredskapstjänst och räknas inte som semester. Det är arbetsgivarens ansvar att organisera arbetet så att företaget inte bryter mot semesterlagen. Även den som har förhandlat bort rätt till ersättning för övertid och beredskap har rätt att vara helt ledig på semestern.

SKÖNT säger jag då. Det var ju väldigt tydligt. Min underbara fürer till chef kan alltså inte enligt lag begära det han begär. Tyvärr är det så att han med största sannolikhet skulle köra med vedergällning i form av att inte godkänna önskade semestrar utan bara peka med hela handen och säga vart de skall ligga. Har pratat med kollegorna om detta och de är av samma åsikt. Tyvärr fungerar det så här ...

Ovan info fick jag från personalavdelningen som även upplyste mig om att eftersom jag påtalat min situation för min chef så har han helt gått emot arbetsmiljölagen med sin kommentar om att stress och att vara nära väggen inte skulle vara någon anledning till att inte vara tillgänglig på semestern. Han gör mycket rätt min chef ... *ironi*

1 kommentar:

  1. En sådan chef hade jag också en gång. Så ska det INTE vara.

    SvaraRadera