onsdag 8 juni 2011

Nationaldagen

Sveriges Nationaldag & Svenskaflaggans dag. När skall vi börja fira det i vårt avlånga land - naturligt? Jag berättade för E att vi brukade rita flaggor i skolan den dagen och undrade om han gjort det ... och insåg sedan att nej just ja, det var ju Svenskaflaggans dag förr bara. Numera Sveriges nationaldag = röd dag. Firade vi då? Firade någon? Ingen jag känner gjorde någonting speciellt. Vi ställde fram flaggan på bordet och hade jordgubbar till efterrätt, det var allt. Kunde man inte ha gjort Midsommarafton till nationaldag istället? I praktiken känns det som det är så i alla fall. Jag såg de sista minutrarna på "Nationaldagen med Tina Ahlin" på 1an. Jag hade önskat att jag sett hela men skall kika på SVTPlay vid tillfälle. Jag hann i alla fall se Tomas Petterssons tal. Så bra! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar