måndag 4 mars 2013

Mail till E's lärare


"E är inne i en lite känsligare period (har varit en stund) som även innebär en del "tonårsfasoner". Om jag förstår det hela rätt och läser mellan raderna så kan jag tro att han ibland kan vara lite tyken i klassrummet (?)

Jag har pratat med honom idag om vad som är OK och inte och pratat om att jag tror att grunden till det hela är hans frustration över att han inte förstår allt på en gång. Vi har pratat koncentration och att andas med magen. Jag har sagt att vi får försöka ha lite mer "skola hemma" och att han skall ta med sig matteboken hem varje torsdag och öva lite extra + extra läsning. Han upplever sig nämligen väldigt utpekad av dig och att du statuerar exempel av hans icke-kunskaper och icke-koncentration inför hela klassen (det är någonting han har påpekat ett antal gånger under längre tid). Detta är han väldigt ledsen över och tror att ingen snart vill leka med honom om det fortsätter. Att han förutom att ha svårt att förstå och är frustrerad dessutom är ledsen och känner sig utpekad gagnar inte hans utbildning och att ta till sig kunskap. Istället låser han sig totalt.

Jag föreslog att han kanske kunde be om ett enskilt samtal med dig för att prata om det här men han var då rädd för att bli ännu mer utpekad. Jag fick därför tillåtelse att skriva det här mailet. Han är som sagt var känslig (har alltid varit känslig för tonlägen) och kanske läser in mer i saker än vad som egentligen händer. Det han inte vill ha är den "offentliga uppläxningen" han upplever att han får (han säger att du oftast står bredvid honom med att du säger till väldigt högt så alla hör). Jag hoppas att du kanske kan tänka lite extra på detta så skall vi göra vad vi kan för att underlätta och stötta skolarbetet hemifrån.
"

Jag hoppas inte läraren tar illa upp av detta mail, jag var ju tvungen att säga någonting! Kan ju inte låta ungen känna sig utpekad och ledsen på grund av lärarens uppträdande :-(

3 kommentarer:

  1. Vilket fantastiskt mail och med ett jag-budskap som inte gör att läraren känner sig utpekad. Fick ni respons?? /Kram Kaiza

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi fick svar direkt och de hade ett enskilt samtal dagen efter + läraren gjorde lite extra för att E istället "fick glänsa" lite offentligt istället. En mycket gladare E efter detta :-)

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera