tisdag 20 september 2011

Mer tid

Den underbaraste ungen här i världen är min! Japp, så är det! Han är så full av kärlek och han delar med sig av den :-)
Nu när jag inte jobbar så har han nästan inte alls gått på fritids. Vilken skillnad det blir. Vad mycket tid man får. Jag märker att E mår bättre av det också. Plötsligt har vi tid för både läxläsning (min "mammatid") och lek med kompisar. Förut hände det ganska ofta att han var upprörd av att inte ha fått leka. Läxläsningen går också bättre och han är mer medgörlig då han inte är lika trött. Ju tidigare på dagen för läxa desto bättre. Nu gör vi det direkt efter skolan eller om han är hungrig då, direkt efter ett litet mellanmål. Vi sätter äggklockan på 15 min och då skall han läsa läs-läxan en gång och den tid som är kvar skall han läsa högt ur valfri bok. Ev. rättstavningsläxa eller annan läxa räknas inte in i de 15 minutrarna. Han har ganska svårt att koncentrera sig och få saker gjorda men detta verkar hjälpa. Förra veckan fick han jätte beröm av fröken att han hade fått gjort så mycket och på frökens begäran slapp han ta med matteboken hem (som vi har släpat hem för att han måste räkna ikapp på helgen). Kanske börjar polletten trilla ner? Jag hade ett samtal med fröken veckan innan om att han behöver en nagel i ögat för att jobba på och hon skulle lägga det på minnet sade hon. Hoppas en positiva trenden håller i sig! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar