torsdag 20 oktober 2011

Meddelanden till A-kassan (med en dåres förhopping)

Skickat 02.20 ca:
Ämne: Avbruten A-kassa (meddelande 2)

Nedan meddelande skickade jag tidigare idag.
För att jag själv skall kunna få någon sömn inatt och klara av en intervju imorgon bitti måste jag skriva av mig det här.

Som jag ser det (nu i efterhand) har jag gjort 2 fel:
1. Jag ansökte inte om tillstånd att studera innan jag påbörjade studierna
2. Jag ansökte om studiebidrag hos CSN

1. Det föll mig aldrig in att man skulle behöva ansöka om tillstånd att studera när det gäller en kvällskurs och takten är 50%. Som bakgrund kan jag säga att samtidigt som jag har arbetat heltid också har studerat i 2,5 års tid. Jag såg inte att detta skulle påverka någonting alls (jag är inte utbildad eller har erfarenhet av något yrke med ev. kvälls-/natt-pass)

2. Då jag hade 3 månaders karens och alltså inkomst 0:- kom jag på att jag kanske hade rätt till studiebidrag och ansökte om detta. I min ansökan till CSN skrev jag att min beräknade inkomst baserade sig på A-kassa och om jag ev. skulle få jobb skulle beloppet ändras. CSN nämnde ingenting om att detta kunde vara felaktigt. Att studiebidrag och A-kassa skulle ha med varandra att göra föll mig inte heller in då studiebidrag = bidrag från staten och A-kassa är en försäkring jag har betalat in under många år. Först när Arbetsförmedlingen talade om för mig att jag måste söka tillstånd att studera och jag fick blanketten såg jag punkten om studiebidrag. Jag avvaktade på då beslutet från CSN så jag kunde skicka med den uppgiften i ansökan. Jag försökte alltså inte på något sätt att uppsåtligen fuska.

Är det inte rimligt att man får en chans att rätta till de misstag man har gjort (så länge det inte var uppsåtligt fusk)? Skall ett misstag verkligen vara helt oåterkalleligt? Det känns inte rimligt att det första som händer är att få ett muntligt krav att "Antingen avbryter du dina studier omedelbart eller så får du 0:- att försörja dig på." Jag sade i telefon att jag mer än gärna rättar till mitt misstag och betalar tillbaka det jag fått från CSN (det rör sig just nu om ca 3000:- - på helåret HT-11 och VT-12 gäller det totalt 6800:- men allt har jag inte fått utbetalt). Jag fick då svaret att eftersom de beviljat bidrag spelar det ingen som helst roll. Det låter i mina öron helt orimligt.

Även om det för er del kanske inte har med saken att göra så är det i högsta grad viktigt för mig: Denna kurs jag nu har kommit in på är inte lätt att få plats på och det är ett stort steg för mig att kunna uppnå att arbeta med mitt drömjobb. Valet jag fick är för mig personligen alltså: 0:- i inkomst eller ge upp din dröm.

Mvh
NN (som nu hoppas kunna sova!)

***********************************************************************************************
Ämne: Avbruten A-kassa

Meddelande: Hej,
jag fick just ett samtal från er att jag inte längre kommer att få A-kassa pga studier på 50% kvällstid (beviljat studiebidrag ca 6800:- för HT-11 och 0:- VT-12). Enligt den jag pratade med spelar det ingen roll om jag betalar tillbaka det jag fått till CSN och "av-ansöker" om studiebidraget. När jag söker på "studier" hittar jag följande text:

"Ersättning från CSN
Om du får ersättning från CSN anses du som studerade och under den tiden har du inte rätt till arbetslöshetsersättning.

Om du beviljats studiemedel för en hel termin men blir klar med dina studier tidigare, kan du välja att betala tillbaka ditt studiemedel. Du har då rätt till arbetslöshetsersättning under förutsättning att övriga villkor är uppfyllda. Om du däremot inte kan betala tillbaka ditt studiemedel betraktas du som studerande och har inte rätt till arbetslöshetsersättning.

Den enda möjligheten att få ersättning när man studerar med studiestöd är om du har deltidsstuderat varaktigt (minst 6 månader/1 termin) jämsides med deltidsarbete före arbetslösheten."

Jag har studerat deltid vid sidan av heltidsjobb i 2,5 år (1 temin på universitetet och 2 år på privatfinaniserad utbildning). Räknas inte det som varaktigt? Det är ju dessutom jämte HELTIDSarbete och inte deltid.

Att man inte skall kunna göra ett misstag ogjort kan inte vara OK. Jag sökte studiebidrag i tron att allt var i sin ordning. Jag betalar gärna tillbaka de pengarna. Jag vet och kan intyga att jag klarar och har studerat vid sidan om arbetet de senaste 2,5 åren så jag såg inget hinder i att kunna fortsätta med det.

Mvh
NN




1 kommentar:

  1. Jättebra, tydligt och lättfattligt! Om du har för avsikt att ompröva deras beslut bör skicka ett fysiskt brev där du uttrycker dig i påståendeform och inte frågeform. Visa att du är av en annan mening. "Att agera på ett annat sätt hade varit helt otänkbart". "Ingen annanstans har denna information framgått" Eller liknande. Kram Kaiza

    SvaraRadera