fredag 18 februari 2011

Gudstro

Igår satt E och bläddrade i en bok om 2010 års händelser och undrade över en bild. I bildtexten stod det att Gudstron ökar i Asien och Afrika men minskar i Europa. Jag frågade då E om han tror på Gud och fick ett självklart och rakt "Ja", inga krusiduller liksom. Det slog mig då att barn har en så naturlig inställning till det mesta. Att Gud fanns var självklart för honom. När man blir vuxen kommer så mycket annat in i bilden, samhällsnormer, olika religioner, vilket umgänge man har etc. Jag själv påstår mig ha någon form av tro ... men vet inte riktigt egentligen vilken religion jag skulle tillhöra. Jag ställer mig då frågan; har E en aning om vilken ev. religion han svarar "ja" på? Så klart inte. Jag tror jag skall ta till mig hans sunda förnuft och helt enkelt slå fast att ja, jag tror på Gud. Skit samma i epitet i övrigt! :-)

2 kommentarer: