lördag 5 november 2011

Ett fattigt (ekonomiskt) liv stundar

Eller snarare jag lever redan det livet.
Min begäran om omprövan till A-kassan gick inte igenom. Det innebär fortsatt 0:- i ersättning. Varför? Jo, jag läser en kvällskurs (18-20.30 en kväll/veckan) på universitetet som hjälper mig att nå mina yrkesmål. Det bisarra är att A-kassan envisas med att haka upp sig på att jag fick beviljat studiebidrag från CSN - även om jag betalar tillbaka det och CSN tar tillbaka beviljan (vilket är möjligt då jag begärde det så tidigt). Det verkar enbart vara denna beviljan som står ivägen. Övriga fakta är irrelevanta! Att CSN får tillbaka pengarna spelar 0 roll. Att det är en kvällskurs spelar 0 roll. Att jag jobbar heltid + studerat kvällstid i 2,5 års tid spelar 0 roll - för jag uppfyller då inte kriteriet de har för att få studera nämligen att ha jobbat halvtid + studerat minst 6 månader sammanhängande! Hallå, jag uppfyller väl det kriteriet med råge!? Näpp säger de, halvtid skulle man ha jobbat.
Jag är väl envis som en dåre och fortsätter med mina studier i alla fall denna terminen ut. Varför? Jo jag hoppas på att få jobb innan årets slut så jag kan fortsätta plugga. A-kassan har nämligen ett fint litet villkor om jag hoppar av studierna så jag kan få A-kassa - att jag inte har någon intention att senare fortsätta mina studier! Men hallå!!?? Skall de diktera vad jag gör när jag väl får ett jobb och inte får A-kassa längre?! Tydligen är det så ... Skall jag då aldrig få läsa det jag vill?? Men jag har bara terminen ut på mig (kursen är 2 terminer + har ett års fortsättning) för sedan kan jag inte få A-kassa baserat på min lön för sedan räknas höstens lön istället som alltså är lika med 0! Studierna är nämligen inte överhoppningsbara - men tydligen för mycket för att jag skall kunna få A-kassa *grrrrrrr*
Med andra ord måste jag ha jobb före årsskiftet om jag någonsin skall kunna läsa denna kursen. Alternativet är att aldrig få läsa den eller stå med 0:- i inkomst fram tills den dagen jag får ett jobb.
Fattar inte hur de kan komma på så dumma regler och inte själva höra hur fel det blir!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar