torsdag 2 december 2010

December är här

Jag börjar med att tipsa om Ninas jultävling Sista tävlingsdag 101206 kl 21.00

Tiden bara springer förbi mig känns det som! Hur kan det redan vara december? Julklappsstressen har tagit mig med storm - fast redan i mitten av november. Jag brukar vara färdig tidigt för jag avskyr julklappsstress och att gå i affärer i december. Nu är i alla fall de flesta klara, har bara 3 kvar + kanske några extra till E.

Jag har köpt längdskidor! Jag hoppas på en likadan vinter som förra året så jag kan få åka mycket. Än har jag inte testat då jag har träningsförbud en stund efter operationen. Men snart så! Fast lite mer snö skulle ju inte sitta fel. Precis som förra året får HELA landet massor av snö utan just min lilla stad. Allt man hör är snökaos ... vi har kanske 2-3 cm vilket knappt är tillräckligt att ens åka pulka på. Men eftersom det är rejält kallt har de frekventa pulkabackarna blivit mer till packad snö/is och inte snö/gräs/jord som brukligt så det går ändå att åka. För skidåkning behövs det dock mer. Förra året hade jag inga skidor och sade hela tiden "snön försvinner snart, nu är det ingen idé att köpa" Hur många gånger jag sade det kan jag inte räkna till. I år finns de på plats och jag är beredd :-)

Kylan drar dock med sig torr luft vilket inte min stackars hud tål. Speciellt inte mina händer som då blir snustorra (snus är väl inte torrt?!) och får små utslag som kliar så jag blir tokig. Igår åkte jag akut till apoteket och avkrävde dem på en klidämpande salva. Nu smörjer jag in med kortisonsalva + fet kräm flera gånger om dagen och sitter med tunna bomullsvantar på mig. Det hjälper tack och lov lite. Höll på att bli galen igår + kunde inte sova av allt kli.

Jag har så smått påbörjat "mitt nya liv" (för vilken gång i ordningen?). Jag började efter op. att sakta med säkert tänka på vad jag äter - välja och reflektera över vad jag äter. Min terapeut hjälper mig på traven i detta arbete. Denna gången SKALL jag lyckas! Ändrade vanor som skall nötas in under december och 4/1-11 börjar jag och kollegan (som jag har dragit med på tåget) att fasta. Jag skall gå på pulver så långt det är nödvändigt (stl 40/42) för att sedan återgå till den sunda(re) dieten jag nu försöker nöta in. Att fasta är mest för att gå ner snabbt så jag kan träna (mina knän klarar inte det i dagsläget) men först en period av bättre vanor att sedan kunna falla tillbaka på.

Ikväll är det äntligen dags för skolan igen. De senaste 2 gångerna blev inställde pga sjukdom (skulle varit 2 dagar i rad) så det känns som en evighet sedan. Längtar dit! Det är drygt 6 veckor sedan, i alla fall sedan den "riktiga skolan". Jag har varit där 3 ggr ändå: 1 gång på "En inre musikresa" där det var meditation till musik och sedan målade vi och tolkade våra målningar, 1 gång på mental träning (drop-in) och 1 gång studiegruppträff.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar