torsdag 6 maj 2010

Kreativitet

Lite gladare tongångar skall jag skriva här. Det andra förpassas till "den inre resan". Det som står där skall jag nog ta upp hos terapeuten nästa gång ... om jag orkar.

Senast jag var hos min terapeut var jag i kontakt med min 7-åring. Redan vid 7 års ålder hade min kreativitet begravts. Jag spenderade mina dagar sittande på en stol och bara väntade på att tiden skulle gå. Jag lekte inte, jag gjorde just ingenting. Jag hade heller ingen vilja att göra någonting. Så här i efterhand låter ju detta som ett absurt betéende för ett barn men det var min verklighet. Jag har ganska starka aningar till vad som begravde barnets naturliga lust att undersöka, skapa, att leka. Men då är då och nu är nu och nu skall jag bringa kreativiteten och leklusten åter! Det har börjat så smått. Jag känner hur den arbetar och vill ut. Att fotografera är ett sätt, att blogga ett annat. Jag skulle vilja måla, kanske gå en kurs? Igår på skolan blev jag väldigt glad för en kommentar jag fick efter vår "fingerdans"; hon jag dansade med uttryckte att hon kände att jag hade en stor inneboende kreativitet :-) En idé jag fick hos terapeuten som jag skall förverkliga tillsammans med E är att skriva en barnbok på följande sätt:

Jag och E skall gå ut i skogen/naturen och plocka på oss pinnar, stenar, löv, mossa, bär - allt vi hittar. Hemma skall vi sedan bygga ihop ett litet hus med en trädgård. Kanske en liten figur som bor i huset ... ja vi får se vad det blir. Varje kväll skall vi sedan hitta på ett kapitel i boken om vad som händer i detta lilla hus och dess omgivningar. Jag skriver sedan ner varje kapitel och sedan skall vi illustrera det hela med hjälp av tecknigar och fotografier. Boken skall sedan bli verklighet och finnas kvar till E's barn och mina barnbarn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar