torsdag 13 maj 2010

Läxa

Har funderat över min läxa till tisdag. Då skall var och en av oss ta med en symbol för transpersonell kontakt från sin vardag och sedan prata om det i ca 10 min. Jag har funderat på bilder av naturen, kanske en liljekonvalj, ett foto av min son, en fin dikt, kameran ... men nej det kändes inte riktigt rätt. Sedan slog mig det självklara valet: Anthem med Tommy Körberg. Den låten får mig att totalt stänga ute omvärlden. Det är som att trycka på pausknappen och allt slutar att existera förutom denna underbara musik. Den om något är mindfullness för mig. Sedan insåg jag att jag faktiskt aktivt har nyttjat denna låt (kraft) då jag har behövt samla mig och fokusera. Och det var effektivt. Det var för ca 3 år sedan under min absolut mest hektiska och mest tidspressade vecka någonsin. Det var "the grand final" och sjösättning av ett mycket viktigt projekt för företaget. Det fick inte gå fel. Jag och några kollegor jobbade dygnet runt i Tyskland. Vi tog oss knappt tid ens för sömn och mat. En dag då problemen samlats på hög och tiden var än mer pressad var jag tvungen att först få utlopp för energin i form av en joggingtur (mitt under arbetsdagen) för att sedan komma tillbaka och stoppa hörlurarna i öronen, högsta volym på, och lyssna på Anthem med Tommy Körberg. Omvärlden försvann och allt som fanns var problemet som skulle lösas. En spetsigare fokusering på ett problem har jag aldrig förr och inte senare lyckats att åstadkomma. Och ja, problemet blev löst. Och projektet blev success!

1 kommentar:

  1. Vad häftigt! Ja musik är verkligen en kraft.

    Och ja, du har kommenterat ankan någon annanstans ;-)

    /K

    SvaraRadera